Sitede arama yapmak için yazın

Üretim Yönetimi

FİZİBİLİTE ETÜDÜ - Bir ya da birden fazla alternatif yatırımın yapılmadan önce teknik, ekonomik her türlü riskli yönleriyle karlılık düzeylerini belirlemeye çalışan; pazar analizi, teknik analiz, finansal analiz ile risk ve karlılık türü analizlerin yapıldığı, süre ve bütçesi  kısıtlı proje çalışmalarıdır.


TERMİN PLANI - Fizibilite çalışması yapılmış ve olumlu sonuçlanmış yatırımın hayata geçirilmesi için gerekli tüm işlerin bir takvim üzerinde iş-akış planlanmasına Termin Planı denir. 
-Kısacası projenin hayata geçirilmesi planıdır.


KALİTE - Kalite,  
“Tüketicinin memnuniyet düzeyidir”
“Ürün veya hizmetin tüketici zevk ve tercihlerini belli bir maliyet düzeyinde karşılama kabiliyetidir”
“Aynı teknik özellikler ve fiyat olarak aynı kategoriye alınabilecek benzer ürünlerin üzerinde taşıdıkları standartlar bütünüdür”


STANDARDİZASYON (STANDART ÜRETİM) -Ürünün kalite seviyesidir(TSE belgesi) Belirli bir faaliyetle ilgili olarak ekonomik fayda sağlamak üzere bütün ilgili tarafların (paydaşların) yardımı ve işbirliği ile belirli kurallar koyma ve bu kuralları uygulama işlemidir. 
Sunulan ürün ve hizmetlerin her defasında aynı kalite düzeyinde olması, standardizasyonla mümkündür. 


BENZETİM - SİMULASYON - Belirli bir sistemin modelini kurarak, bu model üzerinde denemeler yapma imkanı tanıyan deneysel problem çözme tekniklerinden biridir. Simülasyonda, optimizasyon modellerinde olduğu gibi doğrudan sonuca ulaşılmaz. Amaç; verilen koşullar altında bir sitemin karakteristiklerini araştırmak, çeşitli seçenekleri değerlendirmek ve/veya bir şeyin olabilirliğini ölçmektir. Örneğin ;  Arabaların çarpışmalarını arabalara maket insanlar koyarak maketlerin darbeleri nerden aldığını ve arabaların dayanıklılığını ölçmek amacııyla simulasyon yapılmaktadır.


ANA ÜRETİM PROGRAMI - (Master Production Schedule - MPS) : Satış tahmini, üretim tahmini, müşteri siparişleri, malzeme ve kapasite yeterliliği, yan sanayi kapasitesi ölçütleri çerçevesinde şirketin hangi ürünü, hangi miktarda ve hangi tarihte üreteceğinin belirlendiği üretim programıdır.  


MÜŞTERİ -  Müşteri iç ve dış müşteri olarak ikiye    ayrılmaktadır : 
¡-İç müşteri, üretim süreci içersinde üretilen ara ürünleri bir sonraki işlemlerde girdi olarak kullanacak işletme içi departman veya kişilerdir. Endüstriyel tüketici de denilebilir.
¡-Dış müşteri, üretilen nihai ürünleri direkt veya endirekt alan kişi veya kurumlardır. Nihai(Son) tüketici de denilebilir.



VERİMLİLİK - Bir işletmede bir dönem boyunca girdi kalemleri olan işgücü, sermaye, teknoloji, ..vb değerler kullanılarak dönem sonunda tüm katma değer toplamı (çıktı) elde etme düzeyidir. 


KARLILIK - Bir dönem boyunca toplam gelirlerin toplam giderler farkına denir.
Birim Karlılık ise bir dönem boyunca bir ürüne düşen ortalama kar değeridir. 
         Br.Kar = Toplam Dönemlik Kar / Toplam Dönemlik Üretim     (ı)  
                      = Birim Fiyat – Birim Maliyet                                     (II)


PERFORMANS (HEDEF TUTTURMA) -Bir isi yapan bireyin, bir grubun ya da bir teşebbüsün o isle amaçlanan hedefe yönelik olarak nereye varabildiği, başka bir deyişle neyi sağlayabildiğinin nicel ve nitel tanımlama kabiliyetine performans denir.
¡Performans genel anlamda amaçlı ve planlanmış bir etkinlik sonucunda elde edileni nicel ya da nitel olarak belirleyen bir kavramdır. Bu sonuç mutlak ya da göreli olarak açıklanabilir. Örneğin bir atletin sıralamadaki yeri;  bir üretim sisteminde üretimin planlanan üretime oranı gibi.
¡Performans, isletmeler için birey, grup, toplum veya nitel açılardan ulaşma derecesinin bir ölçüsü olduğunu belirtmekte, konuya genel anlamda sonuç/hedef bağıntısıyla bakmanın olası olduğunu vurgulamaktadır.


OPTİMALLİK - Sözlük karşılığı “en uygun” anlamına gelmektedir.
Örneğin karar verme modellerinde optimal çözüm, gerekli kısıtları sağlamak üzere istenen amaç veya hedeflere en yakın çözümdür. Verimliliğin en yüksek olduğu nokta optimum noktasıdır.


ÜRÜN ÖMRÜ YÖNETİMİ - (Product Life Cycle Management - PLM) : Bir ürün ya da hizmetin fikir olarak ortaya çıkmasından itibaren planlanması, geliştirilmesi, üretilmesi, pazara sunulması, satış sonrası destek hizmetlerinin yönetilmesi gibi ürünün tüm ömrü boyunca geçtiği her aşamanın yönetilmesini kapsayan bir süreçtir.


DAĞITIM KAYNAKLARI PLANLAMASI - (Distribution Resource Planning - DRP): Bitmiş ürünün son kullanıcıya/pazara dağıtımını planlayarak envanterin dağıtımında optimizasyon sağlamaya çalışan bir sistemdir. Dağıtım şebekesinin her düzeyini, ürün yapı ağacının bir düzeyi olarak düşünmek suretiyle dağıtımın planlanmasında malzeme ihtiyaç planlaması mantığından yararlanır.


ÜRETİM -  Üretim, belirli üretim faktörlerinin belli bir zamanda belli miktarlarda  kullanılarak belirli bir süreçten geçirilmesi suretiyle fonksiyonel, ekonomik ve katma değerce daha değerli yeni ürünler elde edilmesidir.


ÜRETİM KAÇA AYRILIR -  Üretim, hizmet ve ürün üretimi olarak ikiye ayrılmaktadır.
Ancak, üretim yönetimi dersimizde konusal kapsamımız ürün üretimiyle sınırlıdır, hizmet üretimi dahil değildir.


ÜRETİM İŞLEMİNİN 3 TEMEL ELEMANI - Girdi - İşlem - Çıktı
Girdi(hammadde,işgücü,makine)=>İşlem(fabrika,taşıma,servis,araç ve gereçler)=>Çıktı(mal,hizmet)
Zeytin===========>İşlem===========>Zeytinyağı
Buğday==========>İşlem===========>Bisküvi   gibi..


ÜRETİM YÖNETİMİ -  Üretim Yönetimi, işletmenin elinde bulunan malzeme, makine ve insan gücü kaynaklarının belirli miktarlardaki ürünün istenilen nitelik ve nicelikte, istenilen zamanda ve en düşük maliyetle üretimini sağlayacak şekilde bir araya getirilmesidir.


ÜRETİM YÖNETİMİ KAPSAMI -Ürün Tasarımı & Geliştirme - Üretim Süreci (tedarik zinciri yönetimi,üretim planlama, uygulama ve kontrol, kalite yönetimi, teknoloji yönetimi,vb.) - Nihai Ürün Depolama ve Pazara Hazırlama - Lojistik Yönetimi -Satış Sonrası Hizmetler  olarak sıralanabilir.


ÜRETİM YÖNETİMİNİN AMAÇLARI -
-Tüketici isteklerinin fiyat,zaman,miktar,çeşit,tasarım ve kalite açısından karşılanması
-Stok düzeyinin mümkün oldukça düşük tutulması ve stok devrinin artırılması
-İşletmenin işgücü,makine,enerji,hammadde gibi üretim faktörlerinden en yüksek derecede faydalanmasının sağlanması, yani kaynakların etkin kullanımı yoluyla verimliliğin ve performansın artırılmasıdır
-Tüm süreçlerde müşteri memnuniyeti odaklı değer artışının sağlanarak stratejik rekabet avantajının elde edilmesi.

ÜRETİM YÖNETİMİNİN ARTAN ÖNEMİ - 1990’lı yıllarda üretim olgusu yeni boyutlar kazanmıştır. Bu değişime neden olan kavramlar şunlardır:
-Globalleşme 
-İleri teknoloji 
-Kalite anlayışı 
-Çevrenin korunması 
-Bilgi toplumu 
-Yönetim metotlarında yenilik 
Günümüzde; Esnek İmalat Sistemleri, Grup Teknolojisi, Hücresel Üretim, Tam Zamanında Üretim, Yalın Üretimde üretimde kullanılan yeni tekniklerdir.

Hiç yorum yok: